Nieuws‎ > ‎

Nieuwsoverzicht


Brede SvPO beter dan categoraal Gymnasium of Vwo

Geplaatst 18 okt. 2016 23:12 door Redactie SvPO   [ 25 jan. 2017 02:59 bijgewerkt door Misha van Denderen ]

Vaak kiezen leerlingen met een Vwo-advies voor een categoraal Gymnasium of een aparte Vwo-school. Dat zou beter zijn dan een gemengde school waar ook Havo wordt gegeven. Dat klopt echter niet voor scholen voor persoonlijk onderwijs (SvPO): Leerlingen met Vwo-advieshalen daar betere resultaten dan op een categorale school.

Dat blijkt als we de resultaten naast elkaar leggen van leerlingen met een Vwo-advies op een SvPO en op een categoraal gymnasium. Als voorbeeld nemen we het Ignatius Gymnasium in Amsterdam.


Resultaten van leerlingen met Vwo-advies

SvPO categoraal
gymnasium
geslaagd zonder ooit te doubleren % 100 89
cijfer centraal examen (gem.) 7,0 6,9
aantal examenvakken (gem.) 9,4 8,2
dubbel uitstroomprofiel % 100 56
cijfer rekentoets (gem.) 8,5 7,3
cum laude geslaagd % 35 onbekend
(Klik hier voor verantwoording van de cijfers.)


Vwo'ers halen op een brede SvPO niet alleen betere resultaten, ze ontmoeten er ook meer andere leerlingen. Daarmee sporten ze samen, gaan gezamenlijk op taalreis, etc. Daardoor bouwen ze bredere sociale vaardigheden op dan Vwo'ers op een categorale school, die alleen contact hebben met andere Vwo'ers en Gymnasiasten.

Alle SvPO leerlingen slaagden overigens ook nog voor twee bachelorvakken van een universitaire studie. Omdat het een goede voorbereiding op de studie geeft, laten we dat alle Vwo'ers doen - niet alleen een select groepje.

Archeologie voor Gymnasiasten

Geplaatst 30 jun. 2016 02:20 door Suzan Polet   [ 30 jun. 2016 04:24 bijgewerkt door Redactie SvPO ]

Op dinsdag 28 juni jl hebben onze Gymnasium klassen 1 en 2, onder leiding van de docent Klassieke Talen Nina Schelling, een les archeologie gehad.
Plaats van bestemming was Middelburg. Bij de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland kregen de leerlingen een inleiding over archeologie in Zeeland (waaronder de rol van de Romeinen in Zeeland) en een rondleiding langs de relevante stukken uit de collectie.
’s Middags moest er gewerkt worden. Archeologie in de praktijk op het land van een boer in Grijpskerke, onder leiding van een ervaren archeoloog.

  

  

Ruim 95% geslaagd

Geplaatst 18 jun. 2016 11:59 door Redactie SvPO   [ 4 jul. 2016 04:55 bijgewerkt door Misha van Denderen ]

Opnieuw een prima eindexamenresultaat. Ruim 95% van de kandidaten is geslaagd, bijna allemaal met een dubbel profiel en van de Vwo/ Gymnasium-leerlingen zelfs 23% cum laude.

Voor één derde van deze lichting leerlingen lag het behaalde diploma boven het oorspronkelijke basisschooladvies. Bijzonder is bovendien dat er vrijwel nooit een leerling is blijven zitten. Daardoor hebben we de hoogste doorstroom van Nederland.

Een paar leerlingen gaan nog op voor een herkansing. Ofwel om alsnog te slagen, ofwel om een extra profiel te halen, ofwel om het cijfergemiddelde te verbeteren. Eén leerling kan daarmee alsnog cum laude slagen. We wensen jullie succes!

Geslaagd

Gymnasium, Economie & Maatschappij en Cultuur & Maatschappij

Sanne van den Boom, Cum laude, Bergen op Zoom
Selma Jonker, Cum laude, Rilland

VWO, Economie & Maatschappij en Cultuur & Maatschappij

Femke Holvast, Kapelle
Maddin van Mierlo, Ovezande
Yara Nelis, Yerseke
Fleur Wijdeveld, Kapelle

Gymnasium, profielen: Natuur & Techniek en Natuur & Gezondheid

Jelmer Basting, Wemeldinge
Carmen Jongmans, Kapelle
Ran Muralt Kok, Kloetinge
Lars Kouwenhoven, Cum laude, Biggekerke
Ruth Kuiper, Kapelle
Iris van Willegen, Kattendijke

VWO, profielen: Natuur & Techniek en Natuur & Gezondheid

Yoshi van den Akker, Cum laude, Serooskerke (Walcheren)
Amber Averens, Cum laude, Rilland
Brigitte Bauer, Yerseke
Caroline de Blaeij, Terneuzen
Maurice Kesselaar, Kapelle
Esmee de Leeuw, Kapelle
Yoni van Opstal, Goes
Benjamin Robijn, Heinkenszand
Severano Verhoef, Goes

HAVO, profielen: Economie & Maatschappij en Cultuur & Maatschappij

Annelyn van Damme, Yerseke
Julia Deelman, Cum laude, Kapelle
Juliette van der Endt, Yerseke
Xander Eversdijk, Kapelle
Kayleigh Kloet, Krabbendijke
Thomas de Leeuw, Yerseke
Laurie van Leeuwen, Baarland
Jan Lokerse, 's Heer Arendskerke
Matthijs Meerman, Nisse
Julien Nout, Krabbendijke
Julian Pekaar, Yerseke
Marnix Ramondt, Biezelinge
Bouke Remijnse, Wemeldinge
Robin Roseboom, Vlissingen
Lisanne Saarloos, Kapelle
Loli Sanderson, Yerseke
Romy Tramper, Krabbendijke
Carlos Trasancos, Heinkenszand
Milou de Vos, Kapelle

HAVO, profiel: Cultuur & Maatschappij

Vanessa  Paauwe, Wemeldinge

HAVO, profielen: Natuur & Techniek en Natuur & Gezondheid

Jonah Aafjes, Kortgene
Tom de Baar, Kapelle
Dylan Bardolf, Kamperland
Elske van de Bilt, Kats
Robin den Boer, Hansweert
Gijs Cappon, Heinkenszand
Esmee Duinhouwer, Bruinisse
Marlotte Eversdijk, Kapelle
Marc Gijzel, Kapelle
Yannick Imanse, Goes
Jorrit de Jonge, Heinkenszand
Sven Kleppe, Kattendijke
Lars Moesman, Kruiningen
Amber-Sophia Prins, Dreischor
Jochem Rozinga, Kapelle
Jochem van Sabben, Kruiningen
Melanie Sinke, Yerseke
Lisanne Struik, Hansweert

Valentijnsdag op de IBA

Geplaatst 14 feb. 2016 07:10 door Redactie SvPO   [ 14 feb. 2016 07:17 bijgewerkt ]

In between alle eindexamen voorbereidingen was er toch nog tijd voor Valentijn!




Omroep Zeeland besteedt aandacht aan item uit nieuwsbrief

Geplaatst 21 nov. 2015 01:18 door Redactie SvPO   [ 26 nov. 2015 06:17 bijgewerkt ]

Omroep Zeeland heeft een item gemaakt over een stukje uit onze nieuwsbrief. Deze nieuwsbrief, opgesteld door onze docenten, heeft in oktober aandacht besteed aan het gedrag van een aantal leerlingen die met de trein van en naar school reizen.

De aanleiding is het volgende stukje uit onze nieuwsbrief:

Waarschuwing: gevaarlijk gedrag op station

Een aantal van onze leerlingen reist per trein van huis naar school en vice versa. Het is opgevallen dat groepjes leerlingen de wachttijd aangrijpen om met elkaar te stoeien en het NS-meubilair te gebruiken als klimtoestellen. Dit gedrag is storend voor de overige reizigers en zadelt Pro-Rail op met kosten om beschadigingen te herstellen. Daarbij kan het levensgevaarlijke situaties veroorzaken. Over het spoor rijden naast de reguliere treinen ook goederentreinen die met zeer hoge snelheid het station passeren. Voldoende afstand tot de perronrand is geboden om de deze treinen zonder gevaar langs te laten rijden.

Bij het stoeien komen de leerlingen regelmatig gevaarlijk dicht bij die perronrand.

Het is in het belang van de veiligheid van uw kind deze te wijzen op de gevaren die kunnen ontstaan door bovengenoemd gedrag op het perron.



Omroep Zeeland geeft een iets eigen draai aan het nieuwsberichtje (brief van het schoolbestuur aan ouders?) maar dat mag de pret niet drukken.


Voor het item van Omroep Zeeland, klik hier


5 jaar persoonlijk onderwijs bekroond

Geplaatst 6 jul. 2015 13:37 door Misha van Denderen   [ 19 jul. 2015 07:00 bijgewerkt door Redactie SvPO ]

Nu de eerste lichting leerlingen eindexamen heeft gedaan (zie foto's!), maken we de balans op van het persoonlijk onderwijs.

De balans is zeer positief. 
Het slagingspercentage Havo is met 93,3% prima en op belangrijke kenmerken zijn de resultaten uitzonderlijk. Er zijn vergeleken met landelijke gemiddelden:
  • 5x minder zittenblijvers dan op andere scholen
  • 3x meer Vmbo-leerlingen die Havo doen
  • 8x meer Havisten die doorgaan naar Vwo
Daarbij haalt 90% van de Havisten een dubbel profiel en kan driekwart van de Vwo'ers al in klas 6 starten met studeren.

Weinig zittenblijvers. Minder dan 2% per jaar (landelijk is het 11% bij Havo en 5% bij Vwo). Ons percentage zittenblijvers is overigens inclusief leerlingen die naar een andere school overstappen en daar doubleren.

Veel leerlingen door naar niveau boven basisschool advies. Van de leerlingen die we met een Vmbo-advies hebben aangenomen is 45% doorgestroomd naar Havo (landelijk gemiddeld is dit ca. 15%). De andere Vmbo-leerlingen hebben ofwel na 2 jaar de overstap gemaakt naar een school voor Vmbo, of ze hebben na 4 jaar de overstap gemaakt naar het MBO. 

Veel leerlingen hebben een dubbel profiel: 90% van de Havo-leerlingen (landelijk is dat slechts 18%). Van de geslaagde Havisten heeft de helft EM+CM en ruim een derde NT+NG.

Verder kan meer dan een kwart van de Havo-leerlingen na het eindexamen door met Vwo. Landelijk is dit 'stapelen' beperkt tot slechts 3,2%.

Slagingspercentage Havo is 93,3%. Het slagingspercentage is iets boven het landelijk gemiddelde (ca. 89%). Gegeven dat het aantal zittenblijvers minimaal is en dat er veel leerlingen met een Vmbo-advies van de basisschool tussen deze Havisten zitten, is dit natuurlijk een heel mooi resultaat.

Vwo'ers al in klas 5 klaar met eindexamen Engels, Frans, Nederlands. Liefst driekwart heeft de talen al geheel afgerond in het vijfde jaar. Het resultaat is prima (eindcijfer 7,2 gemiddeld). In het laatste leerjaar houden ze daardoor tijd over voor de overige vakken en kunnen ze alvast bachelor-vakken volgen.

Ook de resultaten op de rekentoets zijn goed. Havo haalde een 6,0 (landelijk is dat 5,7) en Vwo haalde een 7,5 (landelijk 7,3). Alle leerlingen haalden tenminste een 5, waardoor ze voldoen aan de minimum eis. De genoemde cijfers zijn overigens exclusief herkansingen.

Verder is het verschil tussen schoolexamen en centraal examen bij Havo beperkt tot 0,4. De inspectie vindt dit een belangrijk kenmerk en verlangt dat het verschil niet groter is dan 0,5.

Minder uitstroom

Elke school heeft te maken met leerlingen die overstappen naar een andere school, de zogeheten 'uitstroom'. We houden rekening met ca. 2% per jaar. Daar komen in het geval van de Isaac Beeckman Academie nog de Vmbo-t leerlingen bij die het Havo niveau niet aan kunnen. Die stappen na 2 jaar over naar een school voor Vmbo of na 4 jaar naar het MBO. Daardoor zal het totale uitstroom percentage op gemiddeld ca. 3,8% per jaar liggen.

Van de eerste lichting zijn er echter meer leerlingen overgestapt naar een andere school. Dat lag deels aan de onbekendheid van de toen nieuwe school, waardoor het voor ouders en leerlingen niet altijd duidelijk was wat je er van kon verwachten. Zo waren er bijvoorbeeld ouders die meenden dat het een school voor speciaal onderwijs betrof. Ook waren er onrealistische verwachtingen over de hoeveelheid huiswerk. Sommige leerlingen dachten dat er nooit huiswerk zou zijn, terwijl het in werkelijkheid vanaf het eerste jaar gestaag wordt opgebouwd. De communicatie richting nieuwe ouders en leerlingen is inmiddels verbeterd, waardoor nu duidelijker is wat er verwacht mag worden.

Verder had het nieuwe schoolconcept zich nog niet bewezen in de zin dat er nog geen concrete (examen) resultaten waren. Dat maakt dat als het een keer met een leerling niet lekker loopt, ouders eerder de conclusie trekken dat het wellicht aan het nieuwe schoolconcept ligt. Inmiddels zijn de resultaten er wel en is duidelijk dat dankzij het persoonlijk onderwijs prima resultaten worden gehaald.

De uitstroom naar andere scholen is na de eerste lichting dan ook afgenomen en zit nu ongeveer op het percentage dat we als normaal beschouwen:

Lichting leerlingen
Schooljaar:
Gemiddelde jaarlijkse uitstroom (%)
20105,8
20114,0
20124,3
20133,9


Nog ruimte voor verbetering

Hoewel de eerste resultaten prima zijn, gaat nog niet alles gaat naar verwachting. Bij Havo waren de resultaten voor het centraal examen van de vakken Nederlands, Natuurkunde, Economie en Frans matig. 

Voor Frans is dat deels omdat het bij ons een verplicht vak is. Dit vanwege het gunstige effect op de taal-ontwikkeling van leerlingen en om er voor te zorgen dat Havo-leerlingen altijd naar Vwo kunnen doorstromen (waar naast Engels een tweede vreemde taal verplicht is). Terwijl bij ons daardoor alle leerlingen eindexamen Frans doen, zijn dat op andere scholen alleen de leerlingen met veel aanleg voor de taal. Het is daardoor bijna onvermijdelijk dat het gemiddelde resultaat met Frans bij ons minder is dan landelijk gemiddeld. Althans, bij de Havisten (die gemiddeld een 5,8 haalden). Onze Vwo'ers haalden daarentegen een prima 7,2 voor Frans en dat dus nota bene in het voorlaatste leerjaar.

De matige resultaten voor Nederlands, Natuurkunde en Economie denken we volgend jaar al te kunnen verbeteren door aanvulling op de lesstof, betere examenvoorbereiding en versterking van het docententeam.

Wiskunde redelijk, maar kan beter

De resultaten bij Wiskunde waren ongeveer conform het landelijk gemiddelde. Omdat we echter meer tijd en geld in het Wiskunde onderwijs investeren, beschouwen we dit toch als een matig resultaat. De extra onderwijstijd is nog niet effectief benut. We denken dit met betere examenvoorbereiding en versterking van het docententeam te kunnen verbeteren.

Verantwoording

De landelijke cijfers in het bovenstaande bericht zijn afkomstig van de onderwijsinspectie. De cijfers over 2014/15 zijn nog niet bekend, maar uit meerjarige overzichten blijkt dat ze van jaar op jaar weinig afwijking vertonen. We kunnen daardoor de vergelijking met 2013/14 maken.

Alle foto's zijn gemaakt door Yoshi van den Akker. Behalve fotograaf ook Vwo5-leerling aan de Isaac Beeckman Academie. De foto's zijn gemaakt tijdens de diploma uitreiking aan de eerste lichting Havisten op 4 juli 2015.
 

Omroep Zeeland over de examenklas Havo

Geplaatst 14 nov. 2014 12:57 door Redactie SvPO   [ 5 jul. 2015 15:02 bijgewerkt door Misha van Denderen ]

Leerlingen komen aan het woord in een leuk item van Omroep Zeeland. Het item gaat over het hoge percentage leerlingen met een Vmbo-advies dat 'opstroomt' naar Havo.

Overigens is het gegeven dat er nauwelijks leerlingen zijn die 'afstromen' ook bijzonder. Landelijk zijn er bijvoorbeeld juist steeds meer Vwo-leerlingen die naar Havo moeten overstappen. Mogelijk is dit omdat scholen op die manier kunnen voldoen aan de strengere exameneisen. Op de Isaac Beeckman Academie komt een dergelijke overstap echter nauwelijks voor.

Omroep Zeeland 5 november 2014


"Dubbeltjes worden kwartjes op Isaac Beeckman"

Bron: Omroep Zeeland, 5 november 2014

KAPELLE - Het kleinschalig onderwijs van de Isaac Beeckman Academie in Kapelle lijkt zijn vruchten af te werpen. Bijna de helft van de leerlingen die vijf jaar geleden binnen kwam met een vmbo-advies, heeft zich opgewerkt tot havo-leerling. Op de school wordt dit jaar voor het eerst het havo-examen afgenomen.

Kleinschalig

Op andere scholen ligt het aantal vmbo'ers dat doorstroomt naar de havo rond de 15 procent, bij Isaac Beeckman is dat 43 procent. Volgens de school is het hoge percentage vooral te danken aan het kleinschalig onderwijs. In elke klas zitten maximaal zestien leerlingen. Ook hebben de leerlingen meer lesuren en minder huiswerk dan op andere scholen.


Dubbeltje

Volgens directeur Suzan Polet is het zeker niet de bedoeling om zoveel mogelijk vmbo'ers om te toveren tot havisten. "Maar we willen er wel uithalen wat er in zit, van een dubbeltje willen we een kwartje maken", aldus Polet.


Risico

De academie heeft alleen een licentie voor het havo en vwo-examen en de directeur geeft toe dat het daardoor een risico is om leerlingen aan te nemen met een vmbo-advies. Een deel van die leerlingen haalt het havo-niveau niet en moet alsnog overstappen naar een andere middelbare school.


Universitair

Ook de eerste lichting vwo 5-leerlingen van de school doen dit jaar al een aantal eindexamens, namelijk Nederlands, Engels en Frans. Doel daarvan is dat ze tijdens hun examenjaar volgend jaar tijd over houden om alvast te beginnen met universitaire vakken.


Exacte vakken

Polet zegt dat de Onderwijsinspectie erg te spreken is over deze vorm van onderwijs. Bijvoorbeeld ook omdat meer leerlingen op de school kiezen voor exacte vakken. Bij de havo heeft 47 procent van de leerlingen les in wis- en natuurkunde, op andere scholen ligt dit tien procent lager. Voor vwo is het normaal 57 procent, op het Isaac Beeckman ligt dat op 75 procent.


Hardegarijp

De formule van kleinschalig voortgezet onderwijs in Kapelle heeft al landelijk navolging gekregen. Zo is vorig jaar in het Friese Hardegarijp eenzelfde middelbare school geopend. In 2016 volgen er nog meer, omdat het ministerie van Onderwijs daar inmiddels toestemming voor eeft gegeven.


Fruitveiling

De Isaac Beeckman Academie in Kapelle is gevestigd in de oude fruitveiling, die is omgebouwd om leerlingen en docenten te huisvesten. De verbouwing van de school is dit jaar afgerond.



Lustrum Isaac Beeckman Academie

Geplaatst 10 sep. 2014 06:44 door Redactie SvPO

Schooljaar 2014 - 2015 is het lustrumjaar voor de Isaac Beeckman Academie (IBA). In vijf jaar tijd hebben we een volwassen school voor voortgezet onderwijs neergezet volgens de principes van Persoonlijk Onderwijs. Een mooi moment om stil te staan bij de meest recente ontwikkelingen. Voor meer informatie klik hier.

Sportdag leerjaar 4 2013-2014

Geplaatst 20 aug. 2014 03:27 door Fonny Kint

Op 4 Juli hebben de seniors van de school, de 4e jaars, hun sportdag gehad. De sportdag vond plaats bij het Klok'uus in 's Heer-Arendskerke, een uitgebreide sport en spel locatie net buiten Goes. Voor de meeste leerlingen geen onbekende locatie, vanwege eerdere uitstapjes en de verbintenis van de familie Lokerse aan de IBA. 

Als activiteit was het lasergame terrein voor 2 uur afgehuurd, voor een fanatiek potje tactisch teamspel. De groep die niet aan het lasergamen was kon zich vermaken op het voetbalveld en op de rodeostier. Na korte en duidelijke uitleg van het materiaal, kon de eerste groep van 25 man aan de slag. Die 25 werden verdeeld in twee teams tegenover elkaar, met verschillende spellen:

- Spelen op punten, proberen zo veel mogelijk te raken, en zelf zo weinig mogelijk geraakt worden.
- Capture the flag, proberen 2 forten te verdedigen en de forten van de tegenstander te veroveren door je eigen vlag er op te zetten.
- King of the hill, proberen om zo lang mogelijk de heuvel op het terrein bezet te houden.

Ondanks de warmte (28 graden C) werd er bijzonder fanatiek gespeeld. Zo fanatiek dat sommigen bedachten dat het handig was om hun hoofdband met sensors niet op te zetten, met gevolg dat je uiteraard niet kan worden geraakt. Na lichte dwang waren de banden weer op en kon er weer sportief verder worden gespeeld. 

Niet alleen de leerlingen waren fanatiek, ook de docenten van leerjaar 4 hebben zich van hun goede kant laten zien. Voor sommigen een test van hun fanatisme, en voor andere een leuke afwisseling om de leerlingen ook eens in een andere rol te zien. Na de twee rondes spelen werden de leerlingen voor hun harde werken beloond met een drankje en een frietje op het terras. Een aantal leerlingen heeft zelfs nog van de waterglijbaan gebruik gemaakt om zich te verkoelen na de heftige strijd op het veld.

Al met al een zeer geslaagde sportdag, waarbij iedereen zich zichtbaar heeft vermaakt, een sportdag die zeker voor herhaling vatbaar is!

Getekend, Dhr. Dicke.

Alle ruimte op nieuw schoolplein

Geplaatst 13 aug. 2014 13:12 door Misha van Denderen

Na de afronding van de verbouwing afgelopen schooljaar, is nu ook het schoolplein gereed. Er is tijdens de zomervakantie hard aan gewerkt. Op bijgaande foto de zojuist gelegde tegels aan de achterzijde van het schoolgebouw.

1-10 of 46