Nieuwsbrieven


Nieuwsbrief januari 2016

Geplaatst 2 jan. 2016 02:57 door Gerard van Heijningen   [ 2 jan. 2016 03:02 bijgewerkt door Sander Bussink ]

Allereerst de allerbeste wensen voor 2016! Voor de Isaac Beeckman Academie een spannend jaar. Voor het eerst vwo-examen (Atheneum en Gymnasium). Na de mooie havo-resultaten van vorig jaar hebben we hoge verwachtingen!

De eerste helft van het schooljaar is achter de rug en er is al weer veel gebeurd. Klas 1 heeft kennis mogen maken met het fenomeen brugklasavond. De klassen 2 en 3 hebben hun eerste taalreis gehad naar respectievelijk Bury St. Edmonds en Cambridge en de eerste MR-meting is achter de rug.  Ook hebben we de eerste informatiedagen georganiseerd.

We kijken in deze nieuwsbrief ook vooruit. Zo kunt u lezen over de rekentoets die deze maand gemaakt wordt door onze klas 5 leerlingen en over de examentrainingen in februari.


Vriendelijke groet,

Team Isaac Beeckman Academie

Klas 1 - schoolfeest

Vrijdag 20 december was het tijd voor de gezellige brugklasavond. Na schooltijd bleven de leerlingen op school om met elkaar te eten. Vooraf hadden ze thuis in de keuken gestaan om hun beste baksels voor te bereiden. Het resultaat mocht er zijn: tafels vol met eten. Toen alles eenmaal op tafel stond uitgestald, werd het al snel duidelijk dat er meer dan genoeg was. Ontzettend leuk dat iedereen zo goed zijn best had gedaan om een gezellige en smakelijke maaltijd te hebben met elkaar. Na het eten hebben de leerlingen nog een film gekeken inclusief popcorn. Daarna was het alweer tijd om naar huis te gaan, met een geslaagde avond achter de rug.  


Klas 2 naar Bury St. Edmonds

De taalreis van de tweedeklassers ging naar Bury St. Edmunds. De leerlingen verbleven bij gastgezinnen en volgden er lessen op een echte Engelse school. Natuurlijk was er ook tijd om Engeland een beetje beter te leren kennen.

Dat de leerlingen een fijne tijd hebben gehad blijkt wel uit de volgende reacties:

‘Ik vond het een hele leuke ervaring om in het gastgezin te zijn.Ik zat in een gastgezin met Claudia.Toen we bij het gastgezin thuis kwamen hebben we kennisgemaakt met moeder en kinderen.Daarna hebben we gegeten, we aten pizza. Na school gingen we meteen al op een tour door Bury, dat vond ik heel leuk.Toen we weer ‘thuis’ kwamen hebben we nog wat verder gepraat. Daarna gingen we eten, we aten sheppards pie.’

Reactie van Yente van den Akker



‘De derde dag gingen we na school naar Ipswich. Daar gingen we naar een groot kasteel dat op een heuvel stond. Het kasteel zelf was een groot museum geworden en ze hadden er veel interessante dingen.

Ik vond het een leuke week waar ik veel heb geleerd van de Engelse cultuur en hoe het er uitziet in Engeland. Toen ik weer thuis was kon ik weer lekker in mijn eigen bed slapen.’

Reactie van Cobus de Jonge


Klas 3 naar Cambridge

De taalreis van klas 3 ging naar Cambridge. Bijgaand een korte impressie van de reis: ‘Op zondag 22 november vroeg in de ochtend vertrokken de klassen 3 naar Cambridge. Ondanks een lange file bij de grens, vanwege de verscherpte veiligheidsmaatregelen in Frankrijk, waren we ruim op tijd in Calais voor onze oversteek naar Dover. Tegen een uur of zeven kon dan ook iedereen kennis maken met zijn of haar gastgezin. De volgende dag was het tijd voor de eerste lessen op de taalschool. Gedurende deze lessen werden onderwerpen als de geschiedenis van Cambridge, van Londen en het schoolsysteem in Engeland behandeld waarbij de leerlingen de kans kregen om hun kennis van de Engelse taal in de praktijk uit te proberen. In de namiddag waren er diverse uitstapjes waaronder een rondwandeling door Cambridge en "punten" over de kanalen. Op woensdag hebben wij een dagexcursie naar Londen gemaakt. Na een lange rit (vanwege de files) werden wij  beloond met de winkels van Oxford Street en de kans om het indrukwekkende British Museum te kunnen bezoeken! C:\Users\Eigenaar\Pictures\Nieuwe map\IMG_20151127_131520.jpg

De week vloog voorbij en vrijdag was het al weer tijd om vroeg in de ochtend te beginnen aan de terugreis richting Kapelle.’

Informatiedagen 2016

Op 11 en 12 december hebben 120 potentiële nieuwe leerlingen kennis gemaakt met de Isaac Beeckman Academie. Na een warm welkom was er eerst informatie voor de kinderen. Vervolgens werden de kinderen meegenomen door de Crew om een aantal minilessen te volgen van Nederlands, wiskunde, economie of geschiedenis. De ouders hadden op dat moment de gelegenheid om zich uitgebreid te laten informeren. Na een informatieve presentatie was er gelegenheid om vragen te te stellen. Van deze mogelijkheid werd uitgebreid gebruik gemaakt. Aan het eind van de bijeenkomst kon men op eigen gelegenheid een rondgang doen door de school, waar ook de gelegenheid was om meer persoonlijke vragen te stellen aan de diverse medewerkers van de Isaac Beeckman Academie.


Wilt u zelf naar een informatiebijeenkomst of kent u mensen die interesse hebben voor het bijwonen van een informatiebijeenkomst dan kunt u reserveren via onze site http://www.svpo.nl/isaacbeeckman/reserveren.asp

Het bijwonen van de informatiedagen is op uitnodiging.


Informatie landelijke rekentoets

In de periode van 13 t/m 26 januari wordt voor onze vijfde klassers de landelijke rekentoets afgenomen. Er zal steeds in groepen van 12 leerlingen worden geëxamineerd. De landelijke rekentoets is al jaren een bron van discussie, zoals blijkt uit de vele berichten in diverse media. Voor de komende periode is er voor gekozen dat het resultaat van de landelijke rekentoets voorlopig alleen voor de vwo-leerlingen gevolgen heeft. Het resultaat gaat voor hen immers meetellen voor het behalen van het diploma. Zij moeten minimaal een 5 scoren om te slagen voor hun diploma. Dit geldt nog niet voor onze havo-leerlingen. Zij krijgen op hun diploma wel het resultaat van de landelijke rekentoets vermeld. We wensen alle leerlingen die de rekentoets gaan maken heel veel succes!




Uitslagen MR meting

Bij de scholen voor Persoonlijk Onderwijs, en dus ook voor de Isaac Beeckman Academie, hebben we een medezeggenschapsraad waarin automatisch álle ouders, docenten en leerlingen zitting hebben. Als er een onderwerp speelt waarover een besluit genomen moet worden, krijgen de betrokkenen daarvan bericht. In het bericht staan alvast enkele keuzemogelijkheden. Er is vervolgens gelegenheid om andere keuzemogelijkheden voor te stellen. Tenslotte wordt er gestemd over het besluit. In september is de eerste meting voor dit schooljaar geweest.

Een van de voorstellen die is aangenomen heeft betrekking op de schooltijden. Met ingang van 11 januari zijn de schooltijden aangepast en beginnen en eindigen de schooldagen 10 minuten eerder.

Het rooster ziet er als volgt uit vanaf 11 januari:

Onderbouw

08u40 - 10u05 blok 1

10u05 - 11u30 blok 2

12u00 - 13u25 blok 3

13u25 - 14u50 blok 4

15u00 - 16u45 blok 5

Bovenbouw

08u40 - 10u10 blok 1

10u20 - 11u45 blok 2

11u45 - 13u05 blok 3

13u35 - 15u00 blok 4

15u00 - 16u45 blok 5

Sportdag

08u40 - 10u20 blok 1

10u35 - 12u15 blok 2

12u30 - 14u10 blok 3

14u25 - 16u05 blok 4


Examentraining

Ook dit jaar kunnen we dankzij de Stichting voor Persoonlijk Onderwijs (SvPO), extra examentrainingen bieden aan onze eindexamen kandidaten (5 havo en 6 vwo). De SvPO heeft daarvoor een een overeenkomst met Lyceo Inschool. Doordat de extra trainingen worden betaald door de SvPO kunnen we ze voor onze examenkandidaten gratis aanbieden!

De extra trainingen vinden plaats in de voorjaarsvakantie van 22 tot en met 25 februari 2016. De leerlingen volgen voor 2 vakken een 2-daagse training.


Afmelden voor nieuwsbrief

Ongeveer 4 keer per jaar, ontvangt u van ons een algemene nieuwsbrief. Heeft u geen interesse in de Isaac Beeckman Academie? Dan kunt u zich afmelden door via de site http://www.isaacbeeckman.svpo.nl/ in te loggen in het ouderportaal en vervolgens de optie 'inschrijving verwijderen' te kiezen.


Nieuwsbrief oktober 2015

Geplaatst 26 jun. 2015 04:06 door Fonny Kint   [ 21 okt. 2015 08:19 bijgewerkt door Sander Bussink ]

Nieuwsbrief oktober 2015


Op maandag 31 augustus zijn we gestart met een zeer spannend schooljaar 2015-2016. Dit jaar gaan onze Vwo-ers (inclusief onze Gymnasiasten) eindexamen doen. Dat is voor het eerst in de (korte) geschiedenis van de Isaac Beeckman Academie. We hebben er het volste vertrouwen in dat deze leerlingen met prachtige resultaten het VWO-diploma gaan behalen. Dat kan ook niet anders na de mooie resultaten van onze eerste lichting Havo eindexamen kandidaten van afgelopen jaar.


In deze nieuwsbrief een korte terugblik op vorig schooljaar, aandacht voor de taalreizen en verdere algemene informatie.


Vanaf deze kant alvast een hele fijne herfstvakantie!


Team Isaac Beeckman Academie


Terugblik schooljaar 2014-2015

Nu de eerste lichting leerlingen eindexamen heeft gedaan, maken we de balans op van het persoonlijk onderwijs. Die balans is positief. De ambitie om leerlingen zonder veel vertraging (zittenblijven) zo ver mogelijk te laten groeien, maken we meer dan waar. Het slagingspercentage Havo was prima: 93,3% (landelijk 89%), maar dat is pas echt bijzonder als je bedenkt dat we nauwelijks leerlingen laten zitten en bovendien veel leerlingen laten doorstromen naar een hoger niveau. Veel van de Havo-geslaagden waren bijvoorbeeld helemaal geen Havo-leerlingen toen ze bij ons binnen kwamen, maar Vmbo-t leerlingen.


Hoogtepunten in vergelijking met het landelijke gemiddelde:

  • 5x minder zittenblijvers dan op andere scholen

  • 3x meer Vmbo-leerlingen doen Havo

  • 8x meer Havo-leerlingen door naar Vwo

  • 5x meer Havo-leerlingen met een dubbel profiel (NT+NG en EM+CM)


Vwo-leerlingen deden alvast examen Engels, Frans, Nederlands

De eerste Vwo-leerlingen doen dit schooljaar eindexamen, maar de meeste van hen deden afgelopen schooljaar al examen in Engels, Frans en Nederlands. Met een gemiddeld eindcijfer van 7,2 voor de drie vakken kan iedereen dik tevreden zijn.



De Vwo-leerlingen hebben, door het vervroegde eindexamen voor de talen,  meer tijd voor resterende examenvakken. Daarnaast zijn ze dit schooljaar begonnen met de het volgen van bachelor vakken.

Dit schooljaar worden de volgende vakken aangeboden:

  • Milieuwetenschap

  • Levenswetenschap

  • Wetenschapsleer

  • Practicum statistisch onderzoek (SPSS)

  • Rechtsfilosofie

  • Zakelijke en academische schrijfvaardigheid.


In vergelijking met ‘tweetalig onderwijs’

We zijn in het bijzonder heel blij met de resultaten voor Engels. Behalve dat de Vwo’ers het eindexamen goed hebben gedaan (eindcijfer 7,5 gemiddeld), hebben ze ook nog eens een goed resultaat behaald op hun ‘Cambridge English Certificate’. Ze hebben dit certificaat in Amsterdam behaald, waarvoor ze ter afsluiting enkele dagen op excursie zijn geweest.


Overigens deden ook de Havisten het prima, zij haalden een 6,8 als eindcijfer voor het examen Engels.


De resultaten laten zien dat de aanpak om meer Engels te geven en regelmatig taalreizen te maken, goed werkt. Op zijn minst even goed als het ‘tweetalig onderwijs’ op andere scholen. Bij dit type onderwijs krijgen leerlingen veel vakken, zoals Biologie, Geschiedenis, Wiskunde, etc. in het Engels. Wij vrezen dat dit ten koste gaat van het begrip voor die andere vakken. In plaats daarvan geven wij daarom gewoon veel meer Engels. Met succes, zo blijkt.


Snipperdagen

Met weer allemaal nieuwe voorstellen van staatssecretaris Dekker over de vakanties werd het tijd om weer eens wat van ons te laten horen. Misha van Denderen, onze bestuursvoorzitter en initiatiefnemer van Persoonlijk Onderwijs, heeft daarvoor een stuk geschreven voor de Volkskrant van 20 oktober jl. Het artikel kunt u hier lezen:

http://www.volkskrant.nl/opinie/geef-elke-leerling-snipperdagen~a4166630


VMBO-t licentie?

De Isaac Beeckman Academie (IBA) biedt Havo, Vwo en Gymnasium. Verder geven we een groep leerlingen met een Vmbo-advies de kans om Havo te doen. Dat lukt bijna de helft van hen, wat zeer uitzonderlijk is. De andere Vmbo-leerlingen gaan na twee jaar naar een andere school. Dat gaat prima: tot nog toe zijn zij allen geslaagd voor het Vmbo.


We denken echter dat het voor de Vmbo-leerlingen die Havo niet halen, nog prettiger zou zijn als ze gewoon op de IBA Vmbo-t zouden kunnen doen. Bovendien zou het voor de sociale ontwikkeling positief zijn als de leerlingen van een leerjaar langer bij elkaar bleven. Nu gaan er immers na twee jaar ca. 10 leerlingen naar een andere school. Daar komt nog bij dat leerlingen die weg gaan voor het imago van de IBA nadelig is. Je kunt nog zo goed uitleggen dat je kinderen een kans biedt die ze anders niet zouden hebben, maar voor je het weet doen andere verhalen de ronde.


We willen daarom voor deze leerlingen gaan proberen om een Vmbo-t licentie te verkrijgen.

Er dient zich nu een mogelijkheid aan omdat 'humanistisch' sinds kort als richting is erkend door de minister van onderwijs. De ouders van onze leerlingen hebben twee jaar geleden besloten dat de IBA open staat voor alle kinderen, ongeacht hun levensbeschouwelijke richting. Dat geldt dus uiteraard ook voor humanistisch.


We hebben onderzoeksbureau Veldkamp/NIPO opdracht geven om de interesse voor een humanistische richting te peilen. Dit is een vereiste om een licentie voor Vmbo-t te krijgen. We hopen op een positieve uitslag zodat we een aanvraag kunnen indienen voor een VMBO licentie.

Inschrijven informatie dagen

Ook dit jaar organiseren we informatie dagen. Om hiervoor te worden uitgenodigd kunt u via onze site http://www.isaacbeeckman.svpo.nl via optie ‘ Reserveer tijdig’ uw gegevens achter laten.


De informatie dagen zijn op uitnodiging en alleen voor kinderen (en hun ouders) die nu in groep 8 zitten. De reden hiervoor is dat we de informatie dagen kleinschalig willen houden. Zo kunnen we laten zien wat Persoonlijk Onderwijs betekent en is er voor alle bezoekers (kinderen en ouders) ruim voldoende aandacht.


Tijdens de informatie dagen zijn er proeflessen, kunt u kennismaken met de docenten en is er volop gelegenheid om vragen te stellen.


Heeft u vragen dan kunt u een mailtje sturen naar p.boomaars@svpo.nl


Helaas is het zo dat niet alle basisscholen ouders attenderen op het bestaan van de Isaac Beeckman Academie. Nog steeds krijgen we van ouders teruggekoppeld dat er basisscholen zijn die geen informatie verstrekken over de Isaac Beeckman Academie. De reden is dat wij een procedure hebben waarbij ouders zelf, rechtstreeks via onze site zich aanmelden bij de school. Basisscholen hebben daardoor het idee dat ze niets hebben toe te voegen.

Kent u ouders die ook geinteresseerd zijn in onze school en in het bezoeken van een informatie dag, dan kunt u bovenstaande informatie met hen delen.

Cito 0-toets afgenomen bij eersteklas leerlingen

Op de Isaac Beeckman Academie willen we onze leerlingen monitoren in welke vorderingen zij maken tijdens hun schoolcarrière. In de onderbouw gebruiken we hiervoor een digitaal systeem  waarbinnen de leerlingen werken. De voortgang binnen dit digitale systeem en de resultaten op de eindtoetsen geven een goed beeld van deze vorderingen.

Omdat we ook willen we zien hoe onze leerlingen het doen ten opzichte van leeftijdsgenoten in de rest van het land laten we de leerlingen diverse Cito-toetsen maken. Aan het begin van het schooljaar maken de eersteklas leerlingen de zogenaamde Cito 0-toets. Het resultaat wordt het startpunt en referentiekader voor de Cito-toetsen die volgen. Aan het eind van de eerste, tweede en derde klas volgen wederom toetsen. De resultaten hiervan geven enerzijds aan of de verwachte progressie zich heeft voorgedaan, anderzijds kunnen we zien hoe deze progressie zich verhoudt tot de landelijke resultaten. De resultaten worden alleen op schoolniveau geanalyseerd. Er worden geen individuele resultaten terug gekoppeld of gebruikt.


Waarschuwing: gevaarlijk gedrag op station

Een aantal van onze leerlingen reist per trein van huis naar school en vise versa. Het is opgevallen dat groepjes leerlingen de wachttijd aangrijpen om met elkaar te stoeien en het NS-meubilair te gebruiken als klimtoestellen. Dit gedrag is storend voor de overige reizigers en zadelt Pro-Rail op met kosten om beschadigingen te herstellen. Daarbij kan het levensgevaarlijke situaties veroorzaken. Over het spoor rijden naast de reguliere treinen ook goederentreinen die met zeer hoge snelheid het station passeren. Voldoende afstand tot de perronrand is geboden om de deze treinen zonder gevaar langs te laten rijden.

Bij het stoeien komen de leerlingen regelmatig gevaarlijk dicht bij die perronrand.

Het is in het belang van de veiligheid van uw kind deze te wijzen op de gevaren die kunnen ontstaan door bovengenoemd gedrag op het perron.


Taalreizen

Ook dit jaar gaan onze leerlingen hun opgedane kennis van het Frans, Engels, Spaans en Duits in de praktijk brengen. 

Op het programma staan de volgende taalreizen:


Klas twee gaat van 1 tot en met 6 november naar Bury St. Edmond en van 17 tot en met 22 mei staat de reis naar Rouen op het programma.

Klas drie strijkt van 22 november tot en met 27 november neer in Cambridge en vertrekt naar Vichy op 22 mei en worden op 27 mei weer terug verwacht.

Ook onze vierde klassen gaan op reis. Naar Parijs begint de reis op 15 februari en eindigt op 19 februari. De reis naar Valencia of Berlijn is van 11 juli tot en met 15 juli. Vwo-5 gaan in dezelfde week naar Amsterdam om daar het Cambridge English Certificate te behalen. Naast het examen staan nog een aantal andere interessante activiteiten op de agenda.

Schoolgebouw en -terrein

Voor de zomervakantie zijn voor het schoolgebouw en op het schoolplein tafels en banken geplaatst. Hiermee hebben de leerlingen buiten zitplaatsen in de pauzes. Er wordt volop gebruik gemaakt van het  meubilair, zeker als de zon schijnt. Tijdens de zomervakantie is het schoolgebouw binnen en buiten opnieuw in de verf gezet.

Nieuwe gezichten voor de klas in Kapelle

Naast 80 nieuwe leerlingen in de eerste klas zijn er ook een aantal nieuwe docenten werkzaam op de Isaac Beeckman Academie. De nieuwe namen zijn: Esther Abbink (wiskunde), Greg Anuals (natuurkunde), Siep Busink (natuur- en scheikunde), Machteld Doekes (Latijn), Mannus Goris (Latijn), Gerard van Heijningen (wiskunde), Leo Kosten (Nederlands), Ilse Reijgwart (Latijn), Larissa de Ridder (Nederlands), Nina  Schelling (Latijn) en Arthur Schenk (scheikunde). In het ouderportaal kunnen ouders een overzicht vinden van de inmiddels 39 docenten die werkzaam zijn voor de Isaac Beeckman Academie

Vriendelijke groet,

Team Isaac Beeckman Academie

Nieuwsbrief juni 2015

Geplaatst 26 jun. 2015 04:06 door Fonny Kint   [ 26 jun. 2015 04:08 bijgewerkt door Sander Bussink ]

Nieuwsbrief juni 2015


We hebben een bijzonder schooljaar achter de rug! De eerste keer eindexamen, een hele nieuwe organisatiestructuur, nieuwe bestemmingen qua taalreizen en voor het eerst geen verbouwing. In deze laatste nieuwsbrief van schooljaar 2014/2015 informatie over al deze onderwerpen en meer.


Alvast een fijne en zonnige vakantie en we zien u graag terug vanaf maandag 31 augustus.   


Vriendelijke groet,

Team Isaac Beeckman Academie


Eindexamen

Van onze 30 havo 5 examenkandidaten zijn er 28 geslaagd (93,3%). Dit zijn:


HAVO, profielen: Dubbelprofiel: Natuur & Techniek en Natuur en Gezondheid

Natanya Blankers, Jord Feijtel, Joryan van der Hoek, Esmee de Jongh, Jessica Kuurstra, Sven van Nieuwkerk, Froukje Ottema, Felix Richel, Jerom Vermare, Luuk Vossebeld.


HAVO, profielen: Dubbelprofiel: Cultuur & Maatschappij en Economie & Maatschappij,

Geoffrey Baert, Demi de Best, Mitchel Claessens, Hubrecht van Doorn Nagelkerke, Anna Faglia, Cas Geleijnse, Maury Krijnsen, Belle-Amy Pols, Iris Slabbekoorn, Manouk Stadhouders, Sanne Stroosnijder, Marijn Suylen, Isabel Vink, Joppe de Voogd, Martijn Zwemer.


HAVO, profiel: Economie & Maatschappij

Merel Leijnse, Lindsey de Nooijer

HAVO, profiel: Cultuur & Maatschappij

Roos van ‘t Zelfden


Verder hebben 80% van de Vwo-leerlingen in klas 5 al in drie vakken eindexamen gedaan. Dat zijn Engels (cijfer 7,2), Nederlands (cijfer 6,2) en Frans (cijfer 7,0).

Deze Vwo'ers hebben daardoor meer tijd voor hun andere vakken in het eindexamenjaar. Ze kunnen bovendien al vakken voor hun latere studie gaan volgen.


We zijn vol trots op onze toppers die als eerste lichting hun examen behaald hebben op een school voor Persoonlijk Onderwijs.


Organisatiestructuur

Het eerste jaar functioneren met een nieuwe organisatiestructuur zit er bijna op.


Door deze manier van werken is er een betere bewaking van de processen, blijven er er geen dingen liggen, is er meer betrokkenheid van de docenten en is er ieder jaar een nieuwe groep docenten die de kans krijgt zich te bekwamen in de management taken


De evaluatie van de bovenschoolse schoolleiding (Suzan Polet) en de betrokken docenten is positief. De ervaringen van het afgelopen jaar laten zien dat het kan en dat het werkt! Voor het komend schooljaar gaat Suzan Polet opnieuw met een groep docenten samen de management taken uitvoeren.


Nieuwe bestemmingen

Toegevoegd aan de al bestaande taalreizen en excursies (Klas 1: Amsterdam, klas 2: Rouen + Hasting, klas 3 Vichy + Cambridge, klas 4 Parijs + Berlijn/Valencia) hebben we dit jaar weer een primeur, of eigenlijk 2:


-Amsterdam met het IELTS examen

Onze 5 vwo-ers hebben ook hun examen gedaan voor Nederland, Frans en Engels. Na het examen hebben we deze groep leerlingen de kans gegeven om ook nog een IELTS test te doen in Amsterdam. Hiervoor zijn ze 4 dagen in Amsterdam geweest. Overnachten in de Stay Oke Vondelpark, een voorstelling in het Comedy Cafe, eten in de Mazzo, een 3D film voorstelling, bezoekje Rijks en natuurlijk het examen.

Ook het resultaat van hun IELTS examen was bijzonder goed (60% haalt C1 niveau, 40% B2 niveau).


IELTS

Het 'International English Language Testing System' (IELTS) is een test om te kijken of je niveau van de Engelse taal geschikt is om te werken in een bedrijf of te gaan studeren aan een universiteit of opleiding waar de voertaal Engels is. Het diploma wordt erkend door bijna 5000 onderwijsinstellingen, bedrijven en overheidsinstellingen. Het IELTS-examen wordt jaarlijks door meer dan 700.000 personen in 120 landen afgelegd.


-Romereis voor klas 4 en 5 Latinisten

Dinsdag 30 juni vertrekken onze Latinisten naar Rome. Een vol programma met hoogtepunten van deze fascinerende stad. Onze leerlingen bezoeken in een week alle bezienswaardigheden die de stad rijk is.


Bachelorvakken VWO 6

Voor komend schooljaar bieden we onze vwo-6 leerlingen een aantal bachelor vakken ter voorbereiding op hun vervolgstudie. De keuze wordt gemaakt uit enerzijds de vakken voor Alfa:

- Levenswetenschappen: Evolutie

- Schrijfvaardigheid

- Rechtsfilosofie

en voor Beta:

- Wetenschapsleer

- Onderzoekspracticum kwantitatieve data-analyse SPSS

- Scheikunde voor milieuwetenschap


Nieuwe eerste jaars

Op 13 juni jl. hebben we onze nieuwe eerste jaar leerlingen welkom geheten op school. 80 achtste groepers hebben vol overtuiging hun moodboard gepresenteerd aan de toekomstige klas en mentor. Zij en wij hebben we super veel zin!

Gala

Dat de IBA niet alleen leren serieus neemt blijkt uit het succes van het Galafeest. Op vrijdag 19 juni was er een spetterend feest voor alle leerlingen. Met kleding voorschrift. Voor een impressie klik hier.


Afmelden voor nieuwsbrief

Heeft u geen interesse in de Isaac Beeckman Academie? Dan kunt u zich afmelden door via de site www.isaacbeeckman.svpo.nl in te loggen in het ouderportaal en vervolgens de optie 'inschrijving verwijderen' te kiezen.

IBA December 2014

Geplaatst 18 dec. 2014 23:39 door Fonny Kint   [ 18 dec. 2014 23:46 bijgewerkt door Sander Bussink ]

Nieuwtjes december 2014


We zijn al bijna op de helft van het schooljaar 2014 – 2015 en gaan richting de kerstvakantie. In deze nieuwsbrief informatie over de eindexamenklassen, open dagen, onze taalexcursies en onze nieuwe samenwerkingspartners, de HZ in Vlissingen en Lyceo-examentraining.

Eerste lichting examen

Een druk jaar voor al onze vijfde klassers ! Alle leerlingen (havo en VWO) doen in mei het Centraal Examen voor Nederlands, Engels en Frans. Voor de VWO-ers is dat een jaar eerder dan gebruikelijk op andere scholen. Dat is fijn omdat ze zich in VWO 6 volledig kunnen concentreren op een beperkt aantal vakken en alvast kunnen starten met het bachelorprogramma.

Voor de havisten breekt er een spannende periode aan. Het rekenexamen leggen ze al in maart af, waarna ze in mei en juni met de reguliere eindexamens zullen aanvangen. Het eindwerkstuk van hun opleiding het profielwerkstuk zullen ze ook in maart gaan inleveren.

Examentraining


Stichting voor Persoonlijk onderwijs heeft alle 5 havo leerlingen van de IBA twee examentrainingen aangeboden. De trainingen vinden plaats in de voorjaarsvakantie. Lyceo organiseert de trainingen.

Keuzegids online

Om onze leerlingen goed te kunnen voorbereiden op de vervolgopleiding hebben we een overeenkomst met Keuzegids online. Iedere leerling in de bovenbouw kan met een persoonlijke link gebruik maken van informatie, via Keuzegids, over MBO, HBO en Universiteit.

Brieven IBA-leerlingen in de krant

De leerlingen van 5 vwo hebben bij Nederlands de opdracht gekregen een ingezonden brief te schrijven naar een krant. Door te werken met deze vorm van schrijven worden de leerlingen gestimuleerd te reageren op actuele gebeurtenissen en deel te nemen aan allerlei maatschappelijke discussies. De afgelopen weken zijn veel van de geschreven brieven geplaatst in de brievenrubrieken van de PZC en de NRC-Next. Deze week worden de laatste brieven verstuurd: houd de kranten de komende tijd dus nog in de gaten!

Open dagen en voorlichting

Ook dit jaar nemen we weer 80 leerlingen aan voor de eerste klas. De open dagen van december liggen inmiddels achter ons en werden druk bezocht. De open dagen in januari volgen nog. Naast de open dagen organiseren we extra info bijeenkomsten voor die ouders en kinderen die niet naar de open dagen kunnen komen.


Naast de open dagen en info bijeenkomsten geven we ook voorlichting op diverse basisscholen in de regio.

Voor verder informatie over de voorlichting op de basisschool of over het bijwonen van de bijeenkomsten, kunt u contact opnemen met Nathalie Nagels (n.nagels@svpo.nl).

Taalreizen

De eerste taalreizen van dit schooljaar zijn inmiddels achter de rug. De verslagen van de reizen naar Hastings en Cambridge leest u hieronder.


In de tweede helft van het schooljaar staan nog gepland een reis naar Rouen (klas 2), Vichy (klas 3), Parijs (klas 4), Valencia (klas 4), Parijs (klas 4) en Rome (klas 5).

Verslag taalreis Hastings klas 2  

"Geweldig om als begeleider/taalkundige te zien dat een taalreis zoals afgelopen november naar Engeland de leerlingen verrijkt in hun taalbeleving en hun socio-culturele ontwikkeling."

Verslag taalreis Cambridge klas 3  

Op zondag 23 november vertrokken de leerlingen van klas 3 met begeleiders richting Cambridge, Engeland. Zij zijn ’s avonds aangekomen na een lange dag in de bus en gelijk met taxi’s naar onze gastgezinnen gebracht. De volgende ochtend was iedereen vroeg op school om de eerste lesdag te volgen. Na de dagelijkse lessen, leerden zij Cambridge kennen met een rondleiding door de historische binnenstad, een kennismakingsmiddag met de typische Engelse sport:  cricket, en ‘punting’ op de beeldschone stadskanalen – een highlight voor iedereen! Woensdag hadden zij  een ‘time-out’ van de lessen met een dagtrip naar Londen. Zij zijn o.a. naar The Science Museum en Covent Garden geweest en hebben zelfs de Londense files meegepakt! Vrijdag 28 november allemaal moe maar voldaan zijn zij teruggekeerd en zijn door blije familie vroeg in de avond  opgehaald. Een weekend uitrusten was hard nodig! 


cambridge.jpg


Practica Hogeschool Zeeland

Op 6 november heeft de eerste lichting bèta-leerlingen een bezoek gebracht aan de Hogeschool Zeeland in Vlissingen. Het bezoek was gepland om leerlingen kennis te laten maken met een laboratorium en met (bio)chemische opleidingen. In de toekomst zullen ook praktische vaardigheden worden getoetst.  

Dit jaar beet havo-4 bèta de spits af. We zouden met de trein naar Vlissingen gaan maar helaas liet de NS ons in de steek. Gelukkig waren twee ouders bereid om een aantal leerlingen te brengen zodat we toch op tijd aankwamen. 



Eenmaal aangekomen op school hebben we de practicumruimte opgezocht. De leerlingen keken hun ogen uit naar het aantal practicumzalen en de grote hoeveelheid spullen die in een chemisch lab aanwezig zijn. Na een veiligheidsinstructie zijn ze door het hoofd van  het laboratorium ingedeeld bij een aantal studenten van de opleiding chemie en aan de slag gegaan met een titratie-practicum. De studenten hebben de leerlingen stap voor stap door het practicum geleid en dat viel niet altijd mee. De studenten sloegen soms de voor hen logische stappen over, dus het was voor beide groepen een goede leerschool!

Al met al was het een leuke en leerzame middag en een aantal leerlingen is enthousiast geworden voor een studie chemie. 

In januari en april zal havo-5 naar de HZ gaan om het praktische deel af te sluiten voor biologie, scheikunde en natuurkunde. Vwo-5 zal voor de zomer als laatste een bezoek brengen aan de school om biochemisch onderzoek te doen.



Raad van State

Ook de alfa leerlingen gaan binnenkort op stap. Begin januari gaan de vwo alfa leerlingen uit jaar 4 en 5 naar de raad van State onder leiding van de docent filosofie. Hoe dat is gegaan leest u in de volgende nieuwsbrief!

Tot slot


De kerstdagen naderen en voor velen volgt een welverdiende vakantie. Het team van de Isaac Beeckman Academie wenst u fijne kerstdagen en alvast een voorspoedig nieuwjaar.

Afmelden voor nieuwsbrief

Ongeveer 4 keer per jaar, ontvangt u van ons een algemene nieuwsbrief. Heeft u geen interesse in de Isaac Beeckman Academie? Dan kunt u zich afmelden door via de site www.isaacbeeckman.svpo.nl in te loggen in het ouderportaal en vervolgens de optie 'inschrijving verwijderen' te kiezen.

Nieuwsbrief september 2014

Geplaatst 10 sep. 2014 06:30 door Redactie SvPO   [ 10 sep. 2014 08:35 bijgewerkt door Sander Bussink ]

Schooljaar 2014 - 2015 is het lustrumjaar voor de Isaac Beeckman Academie (IBA). In vijf jaar tijd hebben we een volwassen school voor voortgezet onderwijs neergezet volgens de principes van Persoonlijk Onderwijs. Een mooi moment om stil te staan bij de meest recente ontwikkelingen.

Eerste lichting examen
In mei 2015 doen onze havisten examen. Ook de vwo'ers doen examen voor Frans, Nederlands en Engels. Dat is fijn omdat ze zich in vwo 6 volledig kunnen concentreren op een beperkt aantal vakken en alvast kunnen starten met het bachelorprogramma.

Al onze vwo 4-leerlingen zijn bevorderd naar klas 5. Van de havo 4-leerlingen zijn er twee leerlingen blijven zitten, twee zijn naar het mbo overgestapt en nog eens twee leerlingen zijn voorwaardelijk over gegaan. Dat is behoorlijk veel beter dan gebruikelijk. Havo 4 geldt in het onderwijs als het zwaarste jaar met de meeste zittenblijvers.

Nu de eindexamenlichting bekend is, kunnen we voor het eerst vaststellen hoe onze leerlingen zich van hun basisschooladvies ontwikkeld hebben. Van de oorspronkelijk 17 vmbo-t-leerlingen die bij ons zijn gestart, zijn er in eerdere jaren 7 tussentijds alsnog overgestapt naar vmbo-t, hebben er 3 toegang gekregen tot het mbo (18%) en gaan er nu 7 naar het eindexamen havo (43%). Het liefst zien we natuurlijk iedereen tot het eindexamen komen, maar 43% is wel iets om trots op te zijn. Normaal dringt namelijk slechts 15% van de leerlingen met een vmbo-t advies door tot het eindexamen havo.

Omgekeerd komt het erg weinig voor dat leerlingen op de IBA op een niveau lager uitkomen dan hun basisschooladvies. Er zijn van de eerste lichting 2 leerlingen met een vwo-advies die toch havo zijn gaan doen (3 doen er hvwo). 

Bachelor vakken voor vwo 6
Vwo'ers, die in klas 5 al eindexamen doen in Engels, Frans en Nederlands volgen één of twee universitaire bachelor vakken in klas 6. Er komt een keuzeaanbod van in totaal zes vakken: twee voor de bètarichting, twee voor de alfagamma-richting en twee die voor leerlingen van beide richtingen interessant zijn. 

Er zijn meer scholen die iets dergelijks aanbieden, maar ouders moeten daar zelf voor betalen en leerlingen krijgen nauwelijks begeleiding. Het gevolg is dat maar weinig leerlingen deelnemen, laat staan het vak succesvol afronden. Dat willen we voorkomen. Leerlingen krijgen daarom wekelijks op school werkcollege en begeleiding van een docent op de IBA, terwijl het lesmateriaal en de terugkoppeling en beoordeling van werk worden geleverd door de universiteit. De kosten worden door de IBA gedragen.

Opvallend veel bètaleerlingen
Op de IBA zijn er zeer veel meer leerlingen dan gebruikelijk die de bèta-richting doen. Bij havo is het 47% (gebruikelijk is 37%). Bij vwo is het zelfs 76% (gebruikelijk is 57%). Bij dit soort percentages steken ze op het ministerie van OCW de vlag uit. 

Het is opmerkelijk, omdat meestal gedacht wordt dat je voor meer bèta interesse, moet investeren in apparatuur, materialen en een technasium afdeling. Ook scholen met een technasium afdeling hebben echter bij lange na niet het hoge percentage bèta leerlingen. Vooropgesteld dat we ruimschoots in materiaal investeren (de enorme kluis in ons pand puilt ervan uit), denken wij dat een investering in mensen meer zoden aan de dijk zet dan een investering in spullen. Een goede docent voor de klas met enthousiasme en voldoende tijd en aandacht per leerling. Ook investeren we zeer veel tijd en geld in wiskunde (in de onderbouw is daarvoor 20% meer lestijd dan gebruikelijk, in de bovenbouw zelfs 50%). Vaak is wiskunde een drempel voor een keuze voor bèta, maar daar hebben op de IBA minder leerlingen last van.

Toch hadden wij zó veel interesse voor bèta ook niet verwacht. Wel willen we voorkomen dat leerlingen alleen maar voor bèta kiezen omdat ze het bij ons nu eenmaal kunnen of omdat ze denken er later een betere baan mee te kunnen krijgen. Dat laatste is zeker niet het geval voor wie juist talent voor taal of economie heeft. Wie een goede tekst kan schrijven, een verhaal vertellen en zich snel in een dossier kan inlezen, heeft uitstekende kansen in bestuurskunde, bedrijfskunde of rechtspraak. 

Om te zorgen voor een goede richtingkeuze, hebben we afgelopen schooljaar verder geïnvesteerd in het studieadvies. We hebben onder mee een redacteur voor alle ca. 400 opleidingen en studies een korte omschrijving laten maken, zodat onze leerlingen zich beter kunnen oriënteren. 

De derdejaars leerlingen krijgen in maart een richtingadvies op basis van hun eigen voorkeuren en behaalde resultaten. Vervolgens krijgen ze een overzicht van studies met omschrijvingen die daar bij passen, zodat ze zich in vervolgopleidingen kunnen verdiepen. Als een leerling een voorkeur voor een andere richting heeft en dat qua resultaten ook aan kan, wordt de richting omgezet. Daar worden dan de bijpassende vervolgopleidingen bij aangeboden, zodat de leerling zich op die andere richting kan oriënteren. Tot eind mei kan er nog gewisseld worden, daarna is de keuze voor de richting definitief. 

Verbouwing schoolgebouw 'De Oude Veiling' afgerond
In vijf jaar tijd is de oude fruitveiling aan de Stationsstraat 51 omgebouwd tot een eigentijdse school met sfeervolle lokalen, een gezellige kantine en een ruim schoolplein. 



Ingevuld excursieprogramma
Vanaf het begin van hun schoolloopbaan op de IBA, gaan onze leerlingen op reis. In klas 1 een week naar Amsterdam. In de klassen 2 t/m 4 naar achteréénvolgens Hastings, Rouen, Cambridge, Vichy, Parijs, Berlijn en Valencia. In klas 5 sluiten onze gymnasiasten het excursieprogramma af met de traditionele Romereis.



Vast rooster, geen tussen uren, geen uitval
De afgelopen vijf jaar is er geen enkele roosterwisseling geweest, hebben leerlingen geen enkel tussenuur gehad en zijn er geen lessen uitgevallen. 

Docenten betrokken bij management
Vanwege de komst van een netwerk van scholen voor persoonlijk onderwijs gaan we voor de schoolleiding toe naar een team van schoolleiders. Dat team staat onder leiding van Suzan Polet. Zij is schoolleider van het eerste uur op de IBA en zij heeft de afgelopen twee jaar de nieuwe school in Friesland opgezet. Vanaf komend schooljaar is zij ook weer eindverantwoordelijk voor de IBA. Zij zal onder meer een aantal zaken afronden zoals het schoolplein, maar ook toezien op een goede opstart van de coördinatie van de eindexamens. 

Door met een team van schoolleiders te werken die onderling veel contact hebben, garanderen we een goede uitwisseling van ervaring tussen de scholen. We lopen anders immers het risico dat de scholen kleine eilandjes zijn die weinig van elkaar leren. Dat willen we voorkomen.

Met een team van schoolleiders ontstaat bovendien op de scholen voor docenten de ruimte zich voor bepaalde managementtaken aan te melden (organiseren van open dagen, examencoördinatie, verzorgen van nieuwsbrieven, e.d.). Na de positieve ervaring in Friesland gaan we hiermee ook op de IBA van start. Het zorgt onder meer voor duidelijk afgebakende verantwoordelijkheden, waardoor we beter kunnen bewaken wat er moet gebeuren en er geen dingen blijven liggen. Het geeft bovendien nog meer betrokkenheid van docenten en het biedt hen ook de kans op uitbreiding van hun functie. In de concurrentie op de arbeidsmarkt om de beste docenten te werven en behouden is dat een belangrijk voordeel. 

Positief inspectierapport
Bij zijn bezoek aan de school voor persoonlijk onderwijs in Friesland (Tjalling Koopmans College) herkende de inspecteur het onderwijs zoals hij ook op de IBA had gezien en waarover hij positief gestemd is. Ook in het hoge noorden is het onderwijs bovengemiddeld, wat we in de goede resultaten weerspiegeld zien. Al vier jaar op rij groeien leerlingen op de IBA bovengemiddeld volgens het Cito en dat wordt nu in Friesland bevestigd. We mogen stilaan de conclusie trekken dat het geen toeval is en dat het is toe te schrijven aan de organisatie van het onderwijs.

Open dagen
Ook dit jaar nemen we weer 80 leerlingen aan voor de eerste klas. De open dagen vinden plaats in december en januari. De open dagen zijn op uitnodiging en alleen voor kinderen die in schooljaar 2015-2016 naar het voorgezet onderwijs gaan. Alleen ouders die gegevens hebben achtergelaten via de site krijgen hiervan bericht.  

Tussentijds instroom
Voor de klassen 2 t/m 4 is een beperkte instroom mogelijk. Om hiervoor in aanmerking te komen kunnen ouders een email sturen naar s.polet@svpo.nl 

Vragen
Kan mijn kind bij jullie een Gymnasium diploma halen?
Jazeker kan dat. We bieden aan leerlingen die op vwo-niveau presteren een volledig programma klassieke talen waardoor de leerlingen na 6 jaar de school verlaten met een gymnasium diploma.

Waarom nemen jullie niet meer leerlingen aan die extra zorg of aandacht nodig hebben?
Wij zijn een reguliere school voor VO. Procentueel nemen wij net zoveel zorg leerlingen aan als elke andere VO school.

Jullie geven Duits en Spaans via een afstandsmethode, zonder lessen op school en zonder docent. Waarom doen jullie dat?
De keuzevakken Duits en Spaans volgen een bijzondere werkwijze. We hebben gemerkt dat hierover enkele vragen zijn. Naast de verplichte talen Engels en Frans kiest elke leerling voordat leerjaar 2 begint, voor Duits of voor Spaans als extra taal. Dat doen ze via het ouderportaal. Na de keuze krijgt de leerling opdrachten voor deze taal aangeboden in het leersysteem op school. De leerling werkt er zowel op school (tijdens begeleid werken) als thuis (in het leerlingportaal) aan. De spreek- en luisteropdrachten zullen op school gemaakt moeten worden. Er wordt in hoge mate zelfstandig gewerkt aan de keuzetaal. Leerlingen maken oefeningen en toetsen in het leersysteem. Voor de mondelinge vaardigheden plannen leerlingen mondelingen in bij een docent van een gespecialiseerde taalschool. De mondelingen worden via Skype (of een vergelijkbaar programma) gedaan. 

We hebben om verschillende redenen voor deze opzet van de keuzetaal gekozen. Ten eerste omdat we anders alle leerlingen de 5e dag naar school moeten laten komen (om Duits dan wel Spaans te volgen). Ten tweede omdat het zorgt voor een vak dat leerlingen flexibel kunnen volgen. Als een leerling voorloopt bij een ander vak, mag hij altijd aan Duits of Spaans gaan werken en hoeft hij/zij niet op de andere leerlingen te wachten. Voor leerlingen die extra uitdaging kunnen gebruiken is het op deze manier bovendien mogelijk om beide talen te volgen. Dat de mondelingen via de Skype-sessies duurder zijn dan gewoon een docent aan te stellen, nemen we daarom voor lief.


Passend onderwijs, vraag over busdienst walcheren-schouwen

Geplaatst 7 apr. 2014 09:24 door Misha van Denderen   [ 10 apr. 2014 07:50 bijgewerkt door Sander Bussink ]


Meer aandacht voor dyslexie in zorgprofiel

Begin dit jaar stuurden we u ons concept zorgprofiel toe, met verzoek om opmerkingen en suggesties. De ouders die deze hebben aangedragen willen we hierbij heel hartelijk danken. 

Van meerdere ouders kwam de opmerking dat oplossingen voor dyslexie meer aandacht behoeven. Het zorgprofiel is daarop uitgebreid. We zullen ten eerste gaan werken aan een betere beschikbaarheid van de audio-versie van lesmateriaal, in het bijzonder direct in het leersysteem zelf. Leerlingen hebben de audio-versie dan meteen bij de hand. Verder wordt het leersysteem uitgebreid met een door de mentor instelbare optie waarmee een vorm van spelcorrectie beschikbaar komt voor leerlingen met dyslexie. 

Verder waren enkele onderdelen van het zorgprofiel niet helder genoeg. Dat heeft geleid tot enkele tekstuele aanpassingen. 

Landelijk samenwerkingsverband passend onderwijs?

Het zorgprofiel moet elke school opstellen vanwege de Wet passend onderwijs die op 1 augustus 2014 in gaat. In die wet staat ook dat elke school lid moet worden van een samenwerkingsverband passend onderwijs. Daarin werken scholen samen om onderwijs te geven aan leerlingen die extra zorg nodig hebben. De samenwerkingsverbanden krijgen daarvoor geld van de overheid en moeten bepalen hoe dat geld verdeeld wordt over de reguliere scholen en de scholen voor speciaal onderwijs.

Helaas loopt het samenwerkingsverband zowel in Friesland voor het Tjalling Koopmans College als in Zeeland voor de Isaac Beeckman Academie moeizaam. Dat is op zich niet vreemd, omdat het ook om een bezuiniging gaat en het verdelen van de pijn daarvan moeilijk is. In Zeeland is er daarom een bemiddelaar benoemd omdat de scholen het over de verdeling niet eens konden worden. In Friesland hebben de andere scholen gezamenlijk besloten dat onze school, Tjalling Koopmans, de eerste jaren niets krijgt.

Een ander probleem is dat samenwerkingsverbanden waterhoofden dreigen te worden met veel overhead. Het worden kantoren met directie, administratie en staffuncties. We zien daardoor onvoldoende harde garantie dat het geld ook echt bij de leerlingen terecht komt.

We zijn daarom gaan uitzoeken of we een eigen samenwerkingsverband passend onderwijs kunnen starten. In de toekomst kunnen onze nieuwe scholen (in Deventer, Harderwijk, etc.) zich daar dan ook bij aansluiten. Het ziet er op het eerste gezicht positief uit, maar er is hiervoor wel toestemming nodig van het ministerie. We houden u op de hoogte of dit mogelijk is. Als u interesse heeft kunt u ondertussen al nalezen hoe dat eigen samenwerkingsverband er uit kan zien (met minimale overhead, maar dat zal u niet verbazen).

Busdienst Walcheren - Schouwen - Kapelle?

Enkele ouders hebben onderzocht of het mogelijk is om een busdienst te beginnen voor leerlingen die verder weg wonen, maar die nu geen goede verbinding met openbaar vervoer hebben.

De school is nadrukkelijk geen partij bij een dergelijke busdienst. Dat mag wettelijk namelijk niet. Uiteraard mogen we u wel informeren en voor de initiatiefnemers peilen of er genoeg animo voor is.

De bus zou een vaste route afleggen via provinciale wegen. Leerlingen die gebruik willen maken van de bus komen op eigen gelegenheid (fiets of openbaar vervoer) naar een halte op de route. De bus kan geen omwegen maken, omdat de reistijd dan te lang wordt.

De bus zou om ongeveer 8u45 in Kapelle aankomen en vertrekt dan weer van school om ongeveer 16u55. De busdienst heeft daardoor een betere aansluiting op de schooltijden dan de trein. Met uitzondering echter van de korte dag (de sportdag). Dan zijn leerlingen eerder uit en moeten ze dus langer wachten als ze de bus nemen.

Er moet een abonnement voor het hele schooljaar worden afgenomen. De verwachting is dat de kosten daarvoor uitkomen tussen de 600 en 1.600 euro, afhankelijk van het aantal deelnemers en van de opstaphalte.

De route is als volgt (tijden bij benadering !):
7:30 - Serooskerke Walcheren, halte Gapingseweg
7:41 - Vrouwenpolder, N57 bushalte
7:52 - Burgh-Haamstede, bushalte De Haaymanweg
8:03 - Serooskerke Schouwen, bushalte Schelphoek
8:14 - Zierikzee, busstation
8:23 - Colijnsplaat, bushalte Zeelandbrug
8:31 - Kats, bushalte Sluis
8:45 - Kapelle, Station

Laatste lootjes nieuwbouw

De nieuwbouw is vrijwel afgerond. In de krokusvakantie zijn er voor de veiligheid nog brandwerende deuren geplaatst tussen het bestaande gebouw en het nieuwe deel. De scheiding tussen gang en kantine is van (brandwerend) glas voorzien, zodat er meer lichtinval in de gang is (al is het blijkens de foto hiernaast ook een mooie plaats voor een reclame-spandoek voor tickets voor het schoolfeest).

In de meivakantie worden er in verschillende lokalen nog ´keukenblokken´ geplaatst om de organisatie van practica en proeven te vereenvoudigen.

Ondertussen is er met de gemeente overleg over de inrichting van de grond aan de achterzijde van de school. Het overleg gaat over de vraag wat er mogelijk is binnen het bestemmingsplan. We hopen dat dit voor de zomervakantie tot duidelijkheid leidt, zodat het terrein in de zomervakantie ingericht kan worden.


Bestuur Isaac Beeckman Academie
Misha van Denderen, Andries Tijssens

Wanneer ga je over naar het volgende leerjaar?

Geplaatst 13 mrt. 2014 05:21 door Onbekende gebruiker   [ 30 mrt. 2014 15:07 bijgewerkt door Sander Bussink ]

We zijn al weer ruim over de helft van het schooljaar. Omdat nog niet voor iedereen duidelijk is wanneer je automatisch overgaat naar het volgende leerjaar, hierbij de uitleg.

Algemeen
In het algemeen zijn we terughoudend om leerlingen te laten zitten. Het risico op uitval is daarbij namelijk groot, terwijl de herhaling van lesstof een jaar lang niet erg productief is. Verstandiger is het om in plaats daarvan wel over te gaan, maar naar een klas over te stappen met een rustiger tempo. We leveren graag maatwerk.

Leerjaar 1 en 2
Als je voor alle vakken een 6,0 of hoger hebt, dan ga je natuurlijk automatisch over naar het volgende leerjaar. Daarbij is ook nog van belang dat je 'bij' bent ofwel geen achterstand hebt. Ben je niet 'bij' of heb je voor één of meer vakken een lager cijfer, dan beoordelen docenten of je tenminste Havo kunt doen (waarvoor je eventueel nog een taak kunt meekrijgen). Lukt Havo niet, dan maak je de overstap naar Vmbo-t. Dit betekent helaas ook dat je naar een andere school moet, omdat wij geen vmbo-t mogen aanbieden.

Leerjaar 3
Op basis van een analyse van je resultaten en je interesses wordt bekeken of je het beste Alfa/Gamma of Bèta kunt doen en of je Havo, Hvwo, Vwo of Gymnasium aan kunt.

Leerjaar 4 en 5
Ben je 'bij' en sta je 6,0 voor alle vakken dan ga je natuurlijk automatisch over. In alle andere gevallen bespreken we wat het verstandigste is. Doubleren op hetzelfde niveau heeft alleen zin als je duidelijk perspectief hebt dat je het volgende schooljaar het niveau wel aan kunt. Als je doubleert krijg je bovendien aanvullende (verdiepende) opdrachten voor vakken waar je dat aan kunt en waar anders de kans op verveling of afhaken te groot is. Lukt in klas 4 tenminste Havo niet, dan maak je na klas 4 de overstap naar het Middelbaar beroepsonderwijs (MBO). 

Vereist minimum aantal leerlingen wordt bereikt, inspectie akkoord met vrije dagen

Geplaatst 11 feb. 2014 06:24 door Redactie SvPO   [ 11 feb. 2014 06:52 bijgewerkt door Sander Bussink ]

Nieuwsbrief 11 februari 2014 van het schoolbestuur

1. Wettelijke norm aantal leerlingen wordt bereikt
De informatiedagen voor nieuwe leerlingen zijn inmiddels geweest. Ouders kunnen nog t/m 17 februari inschrijven. Er worden in totaal 80 eerstejaars leerlingen aangenomen. Met deze nieuwe lichting leerlingen bereikt de school een mijlpaal doordat liefst vijf jaar eerder dan vereist, al aan het wettelijk vereiste aantal leerlingen wordt voldaan.

De wet stelt dat een school tenminste een bepaald aantal leerlingen moet hebben. Voor een middelbare school met Havo en Vwo staat de norm op 357 leerlingen, een aantal dat met de nieuwe lichting leerlingen voor volgend schooljaar wordt overschreden.

Als in het navolgende schooljaar (dus 2015/16) onze eerste lichting de zesde klas bereikt, breidt het totaal aantal leerlingen zich voor het laatst uit. We komen dan als gepland net onder de 400 leerlingen uit.

2. Groen licht voor de vrij opneembare dagen
Onze leerlingen hebben 8 snipperdagen die ze in de loop van het schooljaar kunnen opnemen - als ze bij zijn met hun schoolwerk natuurlijk. De onderwijsinspectie vreesde aanvankelijk dat deze opzet in strijd zou zijn met de wet. In dat geval is de inspectie verplicht om in te grijpen. We waren dan ook al bezig om de Tweede Kamer te benaderen. Daar wordt namelijk juist nu een wet voorbereid die het mogelijk maakt om iets vrijer met de onderwijstijd om te gaan. Dit blijkt echter niet meer nodig te zijn. 

Nadat we toelichting op onze opzet hebben gegeven en hebben laten zien hoe die binnen de wet blijft, heeft de onderwijsinspectie vorige week alsnog akkoord gegeven op de vrij opneembare dagen. We zijn daarmee voor zover ons bekend de enige school waar leerlingen snipperdagen hebben.

3. Zorgprofiel voor passend onderwijs
Vanaf 1 augustus van dit jaar treedt de Wet passend onderwijs in werking. Het doel van die wet is dat scholen minder leerlingen naar het speciaal onderwijs doorverwijzen. Scholen moeten daarom meer leerlingen zelf onderwijs geven, ook als leerlingen extra aandacht nodig hebben. Nu doet de IBA dat toch al en in die zin is de nieuwe wet voor ons niks nieuws. De wet vraagt echter ook aan scholen om duidelijk te maken waar ze goed in zijn. Voor de ene school zal dat zijn voor leerlingen met een lichamelijke handicap (omdat er goede voorzieningen voor rolstoelen zijn bijvoorbeeld); voor de andere school zal dat zijn voor leerlingen met dyslexie of asperger; etc. Scholen moeten dit duidelijk maken met een zogeheten zorgprofiel. 

Het zorgprofiel wordt voorgelegd aan de medezeggenschapsraad - die in ons geval uit alle ouders bestaat. U vindt daarom ons concept zorgprofiel op de website met documenten. U kunt dit concept doorlezen en suggesties voor verbetering of uitbreiding aan ons toesturen. Graag per e-mail naar bestuur@svpo.nl. Als u vragen heeft, dan kunt u die uiteraard ook stellen.

4. Uitslag medezeggenschap over examenregeling
De voorgestelde wijzigingen zijn met vrij grote meerderheid aangenomen, al was de opkomst bescheiden: 37,1% van de ouders heeft een stem uitgebracht. Hieronder de drie wijzigingen. Daarachter het percentage ouders dat het met de wijziging eens is / oneens is / geen voorkeur heeft.
  1. Vaste herkansingsmogelijkheid bij ziekte: 95,4% / 3,7% / 0,9%. Van de docenten één docent zonder voorkeur en de rest mee eens.
  2. Stappenplan bij fraude tijdens examentoets, waaronder gelegenheid aan leerling om toets af te maken: 76,1% / 12,8% / 11,0%. Docenten zijn unaniem voorstander. 
  3. Cum laude regeling voor examen: 85,3% / 2,8% / 8,3%. Van de docenten was één docent tegen deze regeling, de anderen waren voor.

Bestuur Isaac Beeckman Academie
Misha van Denderen, Andries Tijssens

Voorjaarsvakantie, start nieuwe school, gunstige uitspraken Raad van State

Geplaatst 21 aug. 2013 07:38 door Misha van Denderen   [ 21 aug. 2013 15:02 bijgewerkt door Sander Bussink ]

Nieuwsbrief 20 augustus 2013

We zijn ook dit jaar een week eerder begonnen dan andere middelbare scholen. We zijn bovendien meteen van start gegaan, in plaats van dat we eerst nog boek-ophaal dagen hebben georganiseerd. Het resultaat is dat de leerlingen al bij de start van het schooljaar twee weken voor liggen.

Toch voorjaarsvakantie, van 1 t/m 9 maart
Omdat dit schooljaar meer dan 41 weken lang is, hebben we de ruimte om een extra week vrij te geven. Onder ouders en docenten is in het kader van de medezeggenschap een stemming gehouden met de vraag wanneer deze week het beste vrij gegeven kan worden. Zowel ouders als docenten kozen in meerderheid voor de optie om een voorjaarsvakantie in te lassen, van 1 t/m 9 maart. Bij de docenten was 92% voor deze optie (opkomst 87%). Bij de ouders was 67% voor deze optie (opkomst 61%). De uitslag van de stemming onder ouders treft u onderaan deze pagina aan.

Maandag nieuwe school in Friesland van start
De nieuwe school voor persoonlijk onderwijs in Friesland, het Tjalling Koopmans College, start volgende week maandag 26 augustus met 80 leerlingen. 

Donderdag 22 augustus komen de docenten uit Friesland een kijkje nemen bij de zusterschool in Zeeland - de Isaac Beeckman Academie.

De opening van de Friese school wordt intensief gevolgd door de pers. Bijvoorbeeld een leuk item van Omroep Friesland (voor wie het Fries een beetje kan volgen).

Meer nieuwe scholen voor persoonlijk onderwijs
Na de school in Friesland starten er in elk geval nog twee scholen: In Geldermalsen en Harderwijk. Voor de Isaac Beeckman Academie is dat positief, vanwege de mogelijkheden voor samenwerking. Denk bijvoorbeeld aan het gezamenlijk inkopen van lesmethoden, uitwisselen van ervaringen en de onderhoud van ICT.

Een andere uitspraak van de Raad van State zorgt er waarschijnlijk voor dat er nog meer scholen van start kunnen, namelijk in Hengelo, Hoorn en Deventer. Artikelen over deze uitspraak stonden onder meer in NRC Handelsblad en RTV Oost.

Raad van State legt betalingsregeling op aan ministerie van onderwijs
Bij de start van de Isaac Beeckman Academie (in 2009) was er het probleem van veel te late communicatie van de kant van het ministerie over de startdatum. Uiteindelijk moest de start daardoor uitgesteld worden tot 2010. Het ministerie eiste daarop per direct de volledige bekostiging terug over het schooljaar 2009/10. Omdat de schuld voor het probleem bij het ministerie lag, vonden wij het niet meer dan redelijk dat over de terugbetaling een betalingsregeling afgesproken zou worden. Helaas hebben we die regeling via de rechter moeten afdwingen. 

Even zag het er vervolgens zelfs naar uit dat we helemaal niet hoefden terug te betalen (dat besloot een rechter in februari dit jaar), maar de hoogste rechter vond dat niet reëel. Zij heeft het ministerie nu opgelegd met een voorstel voor een betalingsregeling te komen. Met de uitspraak van de hoogste rechter is de zaak afgerond.

Laatste lootjes verbouwing
Tot en met de herfstvakantie wordt er nog gewerkt aan de twee laatste lokalen. Over de buitenkant zijn we eerlijk gesproken niet dolenthousiast. De kleurstelling van de buitenkant (grijs/wit) was echter een eis van de welstandscommissie en daar hebben we ons maar bij neergelegd. Over de binnenzijde mogen we niettemin wel heel enthousiast zijn. De 4e jaars maken inmiddels gebruik van de nieuwbouw. 

De verbouwing is geheel gerealiseerd uit de lopende middelen. Oftewel: zonder schulden te maken. Door de nieuwbouw goeddeels zelf te bekostigen, voorkomen we dat we voor het grotere gebouw meer huur moeten betalen.


Bestuur Isaac Beeckman Academie
Misha van Denderen, Andries Tijssens

Algemene Rekenkamer enthousiast, vakbond minder

Geplaatst 12 jul. 2013 05:23 door Misha van Denderen   [ 13 jul. 2013 04:41 bijgewerkt door Sander Bussink ]

Nieuwsbrief 12 juli 2013

Weer positieve beoordeling inspectie en opnieuw goede Cito resultaten
De onderwijsinspectie is dit schooljaar opnieuw tot een positieve beoordeling gekomen van de Isaac Beeckman Academie. Voor een nieuwe school is het niet eenvoudig om aan alle voorwaarden te voldoen en we zijn er dan ook trots op dat dit opnieuw goed gelukt is.

Inmiddels heeft de eerste lichting leerlingen de onderbouw doorlopen en kunnen we de ontwikkeling afzetten tegen landelijke gemiddelden. Volgens metingen van Cito ontwikkelen onze leerlingen zich bovengemiddeld op de onderzochte kernvakken (Engels, Nederlands en Wiskunde). We mogen héél voorzichtig de conclusie trekken dat de investering in extra aandacht en kleine klassen zich uitbetaalt. 

De Vwo'ers zitten na drie jaar 15 procent-punt boven de landelijke Vwo-mediaan. De Havisten zitten 9 procent-punt boven de Havo-mediaan. Het resultaat van de Havisten lijkt daarmee minder goed dan dat van de Vwo'ers, maar schijn bedriegt. Een deel van de Havisten (18%) is namelijk met een Vmbo-t advies van de basisschool op de Isaac Beeckman Academie gekomen. Deze leerlingen zijn aangenomen om ze met de extra begeleiding naar Havo op te halen en met een aanzienlijk aantal van hen lukt dat ook. Voor een compleet overzicht verwijzen we u naar het overzicht van de Cito-resultaten.

Opvallend tot slot is het zeer grote deel van de leerlingen dat met een bèta profiel het vierde leerjaar in gaat. Landelijk is dit bij Vwo 50% en bij Havo 35% (bron: CBS, 2011). Op de Isaac Beeckman Academie is het bij Vwo liefst 76% en bij Havo 44%.

Hoogste percentage bevoegde docenten
Na een lange reeks sollicitaties hebben we voor komend schooljaar een bijzonder goed team van docenten bij elkaar. We denken dat de school daarmee een leuke en vaardige club mensen in huis heeft. We zijn er bovendien gelukkig mee dat het aandeel bevoegde docenten inmiddels ver boven het landelijk gemiddelde ligt. 

Niet alleen zijn vrijwel alle nieuwe docenten volledig bevoegd, ook hebben twee bestaande docenten hun bevoegdheid inmiddels gehaald. Daardoor zitten we nu op 85,3% van de lestijd verzorgd door bevoegde docenten. Vanwege gepland halen van de lesbevoegdheid van enkele docenten is de verwachting dat dit percentage komend schooljaar verder stijgt. Als iedereen slaagt dan loopt het zelfs op tot 97%.

U zult nu allicht denken: het moet toch gewoon 100% bevoegd zijn? Dat het minder is heeft ermee te maken dat docenten verplicht zijn om een bepaald aantal uren voor de klas te staan alvorens ze hun volledige bevoegdheid krijgen. Met enkele docenten in opleiding zit je dus altijd iets onder de 100%. Op andere scholen ligt het percentage bevoegden wel beduidend lager dan op de Isaac Beeckman Academie. In Zeeland wordt bijvoorbeeld slechts 74,3% van de lessen door bevoegde docenten gegeven op scholen voor Havo/Vwo (IPTO-rapport 2011 Regioplan). Blijkbaar is een aanzienlijk deel van de docenten op de Zeeuwse scholen nog in opleiding.

Hoger beroep ministerie
Vorige week woensdag diende een hoger beroep van het ministerie dat vindt dat de school geen recht heeft op een deel van de startbekostiging. Het geld is eerst voorgeschoten door de bestuursvoorzitter, Misha van Denderen. Daarna heeft de rechter bepaald dat de school er wel recht op heeft. Hoe de hoogste rechter hier over denkt weten we over enkele weken. Voorzichtigheidshalve zijn we er op de balans altijd maar van uitgegaan dat we het geld niet meer zullen krijgen. Als de hoogste rechter straks de zijde van de school kiest, dan zullen we de reservering nog wel even op de balans laten staan. De ervaring leert ons dat het ministerie wel weer wat anders verzint en de kous met het woord van de hoogste rechter nog niet af zal zijn.

Rayonbestuurder Aob
Het bezoek van Misha aan voorzitter Walter Dresscher van onderwijsvakbond Aob blijkt achteraf weinig zinvol te zijn geweest. Dresscher is enthousiast, maar zijn rayonbestuurder in Zeeland, Jan Menger, gaat kennelijk zijn eigen gang. Hij vindt dat de school zich niet aan de regels houdt. Het belangrijkste discussiepunt is hoe om te gaan met de tijdwinst die volgt uit de kleinere klassen. Docenten hebben daardoor minder nakijkwerk, minder oudergesprekken, vergaderingen etc. Wij willen tijdwinst investeren in leerlingen, de rayonbestuurder vindt dat dit niet mag. Hij wijst op een regel dat docenten zich hoogstens 45% van hun tijd met leerlingen hoeven bezig te houden.

Rayonmanager Menger stelt dat hij namens docenten spreekt. Dat is onwaarschijnlijk, omdat zijn opvatting in het nadeel van docenten uitpakt. Als de tijdwinst niet naar leerlingen mag gaan, dan heeft het weinig zin om die tijdwinst te boeken. We kunnen dan net zo goed evenveel leerlingen in klas plaatsen als andere scholen. Dat zou voor onze docenten niet alleen meer werkdruk, maar bovendien een fors verlies aan werkgelegenheid opleveren.

De rayonmanager meldt verder dat hij zich zorgen maakt om de concurrentiepositie van andere Zeeuwse scholen. Dit lijkt een belangrijker reden voor zijn opmerkingen te zijn dan vragen van docenten van de Isaac Beeckman Academie. De rayonmanager gaat echter niet over de tijdbesteding van onze docenten. Dat is een zaak van bestuur, docenten en ouders. 

Interesse van Algemene Rekenkamer 
De rayonmanager van vakbond Aob mag dan weinig enthousiast zijn, de Algemene Rekenkamer is dat wel. Kan dit ook op andere scholen?, zo luidde de kernvraag van een onderzoek. Lees verder het verslag van een interview van de Rekenkamer met Misha van Denderen.

Bestemmingen taalreizen
Voor de taalpraktijk gaan leerlingen jaarlijks twee maal een week op taalreis. De eerste lichting leerlingen heeft daarbij telkens de primeur van de nieuwe bestemmingen. Dit jaar gingen zij naar Bournemouth in Engeland en Vichy in Frankrijk (zie foto). 

Niets ten nadele van de Engelsen, maar de Fransen dragen hun cultuur toch met meer verve uit en onze leerlingen worden dan ook met alle égards ontvangen door de gastgezinnen. De taalschool bleek zelfs gehuisvest in een klooster. Vichy houden we dan ook graag aan als bestemming. Over Bournemouth wordt nog gesproken met de taalschool.

Isaac Beeckman Academie
Bestuur
Misha van Denderen, Andries Tijssens

1-10 of 16